söndag 17 juli 2011

Fuji Q Highland

Gillar man berg och dalbanor ska man åka hit. Här finns världens längsta, högsta och snabbaste (en och samma alltså) och dessutom ser man Mount Fuji i bakgrunden! Vad mer kan man begära från ett nöjesfält? Kanske att det inte skulle vara så varmt (35 grader ungefär) eller att köerna skulle vara kortare (upp till en och en halv timmes väntan) men man kan faktiskt inte få allt.
Framme vid ingången till sist

Kurviga vägar
Big Ben finns i Japan

Vi for iväg i en buss tidigt på morgonen och efter en ca 3 timmars resa var vi framme. Bara resan var lite trevlig eftersom jag fick se lite andra delar av Japan än det lilla jag sett tidigare. Många tunnlar genom bergen och en hel del slingrande vägar och höga broar fick vi uppleva. Svårt att ta bilder från bussen men jag gjorde mitt bästa.

Vi fick en påse med snacks
Väl framme var det bara att åka som gällde och vi testade den största först. Man hade ganska bra utsikt där uppe 79 meter över marken och aningens pirrigt var det, andra gången jag åkte den satt vi längst fram och det var en fantastisk upplevelse, speciellt när den började tippa och man såg rakt ner :)
Många bergbanor var det
Den här missade jag tyvärr oxå.
Väldigt behaglig att åka.
De har flera andra banor oxå men det var svårt att hinna med allt, vi stod i kö över en timme för att få åka en där man accelererade från 0-172km/h på 1,8 sekunder och det var ganska häftigt det med, 4,5 var det tydligen och det kändes. De flesta attraktioner hade varningsskyltar där det stod att vilka som inte fick åka, typ folk över 63, skador eller rullstolsbundna och liknande. Inte helt konstigt då man blev utsatt för en hel del krafter.

Det finns en sista utväg
Tyvärr missade jag spökhuset oxå för det var sån jäkla kö, men några kursare var inne där och sade att det inte var så bra ändå så det känns inte som att det gör något. Det som var mest synd var att det skulle öppna en helt ny bana dagen efter vi var där, det kändes ganska surt att se den men att inte få åka. Den såg helt bisarr ut och jag tror att den skulle varit ganska läskig att åka.
Den som öppnade dagen efter :(


Vi hade en trevlig dag oavsett och man var ganska mör när man kom hem vid 8, väldigt skönt att vi har långhelg nu då måndag är en helgdag (havets dag eller nåt tror jag).

Lördagen slöade vi och hittade tills sist att det fanns en pool inte långt härifrån så där tillbringade vi lite tid. Kostade bara 10 kr att gå in så det var helt klart värt det. Inte så att man blev svalkad av vattnet men det var ändå aningens kallare än luften och dessutom blött.
På kvällen gjorde Bel (en av nepaleserna) nåt liknande chickybits och så drack vi öl. Jag och Adam fortsatte ut och mötte upp Olle och en Sensei och sedan fortsatte vi ut. Det blev ganska sent så jag år ganska seg idag. Blir bara inne dag och fixa och plugga lite, måste fixa ihop ett lite snabbt CV oxå som de vill ha innan jag ska börja jobba på sommarlovet.

Återkommer när jag hinner, ha det bra alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar