söndag 24 juli 2011

Festival i Ueda

Idag är jag trött, av flera anledningar. Vi kan börja i fredags då vi skulle ut och ta en öl som sedan blev flera och ganska sent. Inget fel i det men dagen efter skulle jag upp klockan 6 för att ta mig till jobbet för första gången. Då var jag lite småseg men jobbet var lätt och dagen gick relativt fort (återkommer till det där med jobbet en annan gång) men eftersom vi hade kollat fel på tågen så fick sensei köra oss med bilen hem. Detta för att vi skulle hinna gå på festival!
Jag har ingen aning om varför denna festival går av stapeln men hela staden lever upp ganska rejält vilket kan behövas nån gång då och då.
På väg mot första stoppet
Det är lite som en cortege fastän man bär vagnarna på axlarna, vagnarna är i det här fallet små tempelliknande saker så troligen har festivalen en religiös grund. Varje grupp av folk som bär har olika färg på sina dräkter så man kan se var de hör hemma och inte går vilse (behövs senare på kvällen), resten av allt folk tittar på och är allmänt glada. Folk klädde upp sig ganska rejält för detta och jag har inte set så många kimonos samtidigt någon gång tidigare. Jag kunde inte se sådär fantastiskt mycket av allt detta eftersom jag tillbringade en hel del tid med att bära en tung jäkla grej med en massa korta japaner till hjälp, jag gick nästan på knäna ibland.
Nepaleser mm framför saken vi bar
Sensei övervakar
Det jobbiga med det hela var som sagt att det var tungt att bära men vi tog n hel del pauser och det var väldigt trevlig stämning så det var inte så farligt även om jag känner det i både axlar och knän idag.

Uppklätt
Öl någon?



 Plussidan var dock att vi först fick man och öl innan vi började bära, vi fick öl i varje paus (varje grupp hade en lite ölkärra efter sig som såg till att alla var nöjda och dessutom fick vi mat och mera öl efter att vi hade burit klart! I detta läge var det ganska bra att kunna se var folk hörde hemma så man kunde hjälpa dem dit.
Japaner
Folk
Tjejerna bar en egen
 Folk var ganska fulla (inte som det hade varit i Sverige dock) och framför allt var en hel del av mina klasskamrater väldigt fulla. Själv hade jag inte den möjligheten då jag skulle jobba igen dagen efter, så jag var en god arbetare och gick ifrån festen just som de andra skulle gå på karaoke. Klockan 11 sov jag medans de andra festade vidare. Klockan 5 kom de hem och jag gick upp en timme senare, inte alls avundsjuk på dem....
Lite mat är got

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar