torsdag 23 juni 2011

Nomihoudai

Det är dags att förklara vad nomihoudai egentligen betyder. Detta eftersom jag precis kommit hem efter en sådan och därför har den i (ganska) färskt minne.
Nomihoudai innebär att man får dricka så mycket man vill under en viss tid för ett visst pris.
I mitt fall drack vi för 1200yen (ca 100kr) i två timmar. Man får bara beställa en drink/öl per person och tillfälle dock men jag är ganska säker på att jag gick runt rätt rejält ikväll. Det  som de tjänar mer pengar på är maten som inte direkt är dyr men man vill gärna beställa en massa olika sorters mat och testa på, lite som att beställa tapas kan man väl säga.
Idag var vi 6 personer som tog nomihoudai och åt så att vi blev mätta för ungefär 15000 yen (1250kr ungefär), helt ok för mig.
Kvällen slutade ganska tidigt men om man vill kan man juh ta en nomihoudai eller två efter den första på ett annat ställe eller liknande. 3 på raken var det någon som gjort men så långt har jag inte kommit än, jag måste juh hinna studera en massa oxå.!
Jag tror inte detta är gjort för svenska eller vad tror ni? Känns som att ett svenskt ställe hade haft svårt att a) motivera det hela i ett alkoholpolitiskt perspektiv och b) svårt att gå runt ekonomiskt på det hela.










Kan tilläggas att de japanska drinkarna inte direkt ger en stor effekt oavsett hur många man tar, tror inte de använder så mycket sprit här utan mer smakämnen. Inget jag analyserat dock så jag har inget konkret bevis. Oavsett så slutade en kväll med först lite bowling och sedan en väldigt trevlig nomihoudai och klockan är inte ens 11. Har iofs skola imorgon så det är väl en bra ska att jag ska sova snart. Tack för mig denna dag.








2 kommentarer:

  1. verkar mys! men jag fattar nog inte riktigt, får man dricka hur mycket man vill en säg en timme, eller är det bara billigare? trög så här dags va, sen nu i svea rike...

    kram

    SvaraRadera
  2. Så länge du beställer en åt gången får man dricka så mycket man orkar under 2 timmar. För ett fast pris, dock finns det inte starksprit med i det hela utan öl och drinkar. Men det funkar ganska bra ändå :)

    SvaraRadera