fredag 17 juni 2011

Mattips: Idag; Kimchi

Kimchi (김치) är mjölksyrade (jästa) grönsaker med röd chili, vitlök och ofta ingefära. Kimchi kan göras på ett otal sätt med olika grönsaker. Kimchi är den koreanska rätt som är allra mest känd utanför landet. Kanske kan det bero på att den i Korea (tillsammans med ris och soppa) äts till varenda måltid - frukost, lunch och middag!



 Denna fantastiska uppfinning har jag tagit till mitt hjärta och börjat äta i stora mängder, precis som i koreanerna använder jag den till varje måltid och den passar till det mesta. Detta förutsätter naturligtvis att man uppskattar lite krydda i tillvaron då kimchi har en del smak. Jag skulle uppskatta min konsumtion till ungefär ett kilo i veckan vilket är en sån här burk. Allt detta till det ringa priset av lite drygt 30 kr! Ett måste i varje hushåll. Att burken sedan är av plast och att den återvinns är ytterligare en bonus.











Så här smaskigt ser det ut och som bonus får ni även se en skymt av mina fötter, inte illa det.

Kimchi passar fantastiskt bra för att sätta lite smak på det mesta, som ni vet äter japaner mycket ris (även koreaner gör det) och salt är inte en krydda de använder flitigt. Det märker man när man äter tex Soba vilket är kalla nudlar man doppar i en inte alltför smakrik soppa och sedan äter. Med lite kimchi blir denna rätt helt plötsligt ganska smaskig!
Så har ni inte testat det redan gör det nu, kan vara lite svårt att få tag i men ganbatte!


Eller som jag brukar säga; ät kimchi, resten av ditt liv.

1 kommentar: